Pontos idő: 2024. április 23., kedd 23:48



Hozzászólás a témához  [ 6 hozzászólás ] 
 DIY hűtő-fűtő termosztát 
Szerző Üzenet

Csatlakozott: 2016. október 4., kedd 1:47
Hozzászólások: 3
Rendben, köszi!


2016. október 10., hétfő 18:36
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Mindig kontroll hőmérőt kell alkalmazni. Ahhoz kell igazodni. A termosztát által mutatott érték csak viszonyítási pont.
Tetra fűtőm még csak egyszer volt, de a skálázásának nem sok köze volt a leadott hőfokhoz úgyhogy előzőleg mindig beállítottam egy lavor vízben egy hőmérővel, hogy ott kapcsoljon, ahol nekem kell. Csak egy vízpumpával legyen forgásban a víz, hogy egyenletes legyen benne a hő keveredése.


2016. október 10., hétfő 18:27
Profil

Csatlakozott: 2016. október 4., kedd 1:47
Hozzászólások: 3
Szia!
Bocsi a kései reagálásért, kicsit el voltam havazva.
Az 1 fokos ingadozás simán belefér, nem szükséges tizedes pontossággal belőnöm a hőfokot (sokan csak simán a vízmelegítő termosztátjával oldják meg, azon sem lehet). Amit írtál jobb lenne, de sajnos átlagosan egy tízessel drágább, mint amiből Te készítetted. Azonban ez úgyis a jövő zenéje, még nem készülök keltetésre jó pár hónapig, addig félre lehet tenni a többletköltséget :)
Viszont akkor az az 1 fokos ingadozás pontosan annyi? Tehát ha a termosztát 25 fokot mér, akkor tényleg annyi is van a szobában/vízben/dobozban? Ellenőrizted ezt többször külön hőmérővel?
Köszi a segítséget!
Ja és ami lemaradt, mi a véleményed a Tetra fűtőiről, megbízhatóan működnek?


2016. október 10., hétfő 18:15
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Szia !
Sajnos ezeknek a szobatermosztátok 1 fokos ingadozást engednek meg.
Az azt jelenti, hogy ha beállítod 26 kora, akkor 26.0-nál kikapcsol és csak mikor lehűlt 25.0-ra, akkor kapcsol vissza.
Egészen addig, míg el nem éri újra a 26.0-t.
Az eleme simán kibír egy évet szobahőmérsékleten.
Ha évente egyszer kicseréled, akkor bőven túl vagy biztosítva.
Az FBS megfelelő szigetelni, de nem kend azért nagyon vastagon.
Viszont ha már ilyet akarsz csinálni, akkor javaslom, hogy egy digitális termosztáttal old meg.
Pl. egy AKO D14123 termosztát nem sokkal drágább, mint egy szobatermosztát és ennek egyből vezetékes szondája van.
0.1 fokos az érzékenysége vagy más néven hisztézise (ha jól emlékszem a szóra).
Na ez már elég precíz.
Ne ess abba a csapdába, hogy a termosztát mutatja tizedes pontossággal a hőmérsékletet, de állítani csak egészekkel lehet és
az érzékenysége is csak egészekben értendő.


2016. október 4., kedd 13:23
Profil

Csatlakozott: 2016. október 4., kedd 1:47
Hozzászólások: 3
Üdv!

Elnézést, hogy itt érdeklődök, nem is teljesen akvarisztikai téma, de sajnos nem tudtam privát üzenetet küldeni (nem találtam rá lehetőséget, vagy mert béna vagyok, vagy mert még csak most regisztráltam :D).
Tehát, afelől szeretnék érdeklődni, hogy ez bevált-e a gyakorlatban? A termosztát pontosan mért-e, meddig bírta az elem és hogy vajon használható-e FBS ragasztó a szonda leszigetelésére (az van kéznél)?
Igazából én hüllőtojás keltetőnél szeretnék használni ugyan ilyen technikát, aminek van hűtő-fűtő funkciója és külső érzékelős termosztátok keresése közben tök véletlenül bukkantam erre a kis igen hasznos leírásra. Ezer hála! :)
Ja igen, és ha már úgyis egy akvarisztikai fórumon vagyok, tudnál ajánlani egy megbízható akváriumfűtő márkát/típust? Személy szerint én a Tetra TetraTec HT fűtőjével szemezgetek, valahol olvastam, hogy elég megbízható márka.

A segítséget előre is köszönöm!


2016. október 4., kedd 2:34
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Sziasztok !

Az utóbbi időben többször rászaladtam egy problémára.
Mégpedig az akvárium vizének stabil szinten tartása. Lehetőleg persze azon a szinten, amin Én akarom. Két probléma is van ezzel.
Az egyik az, hogy nálunk téli időszakban nappal kevés fűtés van és 18 fok környékére is süllyed a hőmérséklet, ha nem vagyunk idehaza. A klasszikus automata fűtők legtöbbje egészen jól melegen tartja az akvárium vizét. Legtöbbje... Van amelyik 1-3 fok ingadozást produkál. A hőmérséklet skála sokszor még hozzávetőlegesen sem segít a beállításban.
Aztán ott vannak a nyári kánikulák és a nyár végi hőingadozás. Nappal 30 fok éjjel pedig a szellőztetett lakásban 20 fokra is lehűlhet a hőmérséklet. Vízhűtőt is tudunk csinálni csak azzal meg az a baj, hogy túlhűtheti a vizet vagy ha elérte a hűtési képessége alsó határát, akkor nem áll meg és fölösleges vízkipárolgást generál.
Tehát kellene egy hőfokszabályzó, ami a kívánt hőfok alatt bekapcsolja a fűtőt a hőfok felett pedig kikapcsolja a fűtést, majd a hűtést kapcsolja be.
A elektronikában jártas akvarista társaink mosolyogva oldják meg a problémát.
Viszont akik nem ilyen szerencsések, azok mélyen a zsebükbe kell nyúljanak, ha meg szeretnék ezt oldani. Nekik kívánok segíteni ezzel az írással.

A termosztát elkészítésekor különös gonddal járjunk el, mert áramütés veszélye forog fenn. Ezért senki ne kockáztasson, ha nem biztos magában. Esetleg szülő vagy ismerős segítségét kérje az elkészítéshez.
Egy egészséges akvarista egy meleg akvárium mellett sokkal jobban mutat, mint holtan.


A termosztátunknak lehetőleg pontosnak, olcsónak és olyannak kell lennie, aminek a hőmérséklet mérő része nincs beépítve a készülékbe, mert a készüléket nem tehetjük a vízbe.
Ez például egy analóg termosztát. A célnak megfelelne, mert viszonylag olcsó és külső hőmérő szondája van, de nem túl pontos és körülményes a szonda elhelyezése.

Kép

A másik lehetőség egy digitális termosztát. Külső szondás és meglehetősen pontos is.
Sajnos az ára is borsos. Legalábbis én 8-12eFt-ot nem tudok erre pocsékolni.

Kép

Valami köztes megoldást próbáltam keresni.
A használt hirdetések között kotorászva ráakadtam egy szoba termosztátra.
2eFt-ba került. Újonnan is meg lehet csípni 3500Ft magasságában.
A neve Computherm Q3. Ez nem reklám. Ilyenre akadtam... ilyet vettem... erről írok.

Kép

A "hőmérője" a készülék belsejében van vagyis elvileg nekünk nem jó.
Viszont semmi nem akadályozza meg, hogy a készüléken kívülre vezessük.
Ha újonnan vettük a készüléket, akkor számoljunk rá, hogy az átalakítás garancia vesztéssel jár.
A készüléket szétbontva ez a látvány fogad minket:
https://lh6.googleusercontent.com/-5X3C ... 230037.JPG
Láthatjuk hogy a készüléket 2db AA 1.5V-os ceruza elem működteti. A leírás szerint akár egy évig is. Konyhanyelven próbálok fogalmazni.
A nagy fehér hátlapba (a képen jobb oldalt) egy relé van beépítve. Fel van tüntetve, hogy maximum mekkora feszültséget és áramerősséget képes biztonságosan kapcsolni, ha úgy tetszik továbbítani. Hogy jól értsük... nem a készülék adja az áramot, hanem a beérkezőt vagy az egyik vagy a másik szálon továbbítja. 3 csatlakozási pontja van.
A képen 1-2-3-as jelöléssel. Lényegében a 2-esbe érkezik meg a 220V és a beállított hőmérséklet függvényében vagy a 1-esbe vagy pedig a 3-asba halad tovább. Egyszerre mindkettőbe nem tud.
A elkészítés végéig se a konnektorba ne dugjuk be, se elemet ne tegyünk bele.
Mindhárom csatlakozóba kössünk be 1-1-1 szigetelt 20cm hosszú vezetéket, amely a célnak megfelelő.
Az 1 és a 3-ba sárgát kötöttem. A 2-be feketét.

Kép

Ez után keressük meg a hőmérő szondát. Teljesen szétszedve ilyen.

Kép

Ez a kis kék-fehér pöcök a hőmérő szonda. Lényegében a hőmérséklet függvényében változik az ellenállása és ezt a készülék lefordítja valós hőfok értékekre.

Kép

Ezt kiforrasztottam és egy 2méter hosszú 2 eres szigetelt vezeték végére forrasztottam rá.

Kép

A vezeték másik végét pedig a szonda helyére forrasztottam be.

Kép

A szondát belelógattam egy filctollas kupakba és kétkomponensű ragasztót öntöttem rá.

Kép

Kötés után levágtam róla a kupakot. Íme a vízálló szonda.

Kép

Egy ehhez hasonló 3 lyukú nem szétszedhető elosztót használtam hozzá.

Kép

Először is szétszedtem. :D A négy sarkán fűrészlappal annyira fűrészeltem be, hogy elnyírjam a csavarjait. Sajnos vezetékelés előtt nem készült róla fotó, de gondolom aki ennek nekikezd, az látja a lényeget. Tehát az elosztót szétszedtem és a két szélső dugóját akarom használni.
Fontos hogy ezek egymástól függetlenül kapjanak áramot ezért a középső szakaszt kivágtam.

Kép

A belső sarkokat erős ragasztóval rögzítettem, hogy a kettévált rézfoglalat ne tudjon benne elmozdulni. A középső konnektor funkcióját veszíti. (szándékosan)

Kép

A bekötéshez egy kis segítség gyerekrajz formájában. :)

Kép

A forrasztásoknál szigeteléséhez lehetőleg használjunk zsugorcsövet vagy szigetelő szalagot.
Amit nem tudok kényelmesen leszigetelni azt be szoktam kenni kétkomponensű ragasztóval.
Az elosztóba ügyesen elvezettem a kábeleket és szépen összeragasztottam a burkolatát, melyet kötegelővel rögzítettem. Ezt rajta is hagyom, mert elfér. Engem nem zavar.
Íme a végeredmény.

Kép

Még egy apróság. Mivel vezetékkel meghosszabbítottuk a hőmérő szondát, így megváltoztattuk az ellenállását. Ebből kifolyólag már nem mutatja pontosan a hőmérsékletet. Nincs gond... ezt is tudjuk korrigálni.
Húzzuk ki a konnektorból az elosztót és vegyük le a termosztát hátlapját.
Keressük meg rajta ezt a kis csavarhúzóval állítható sárga pityputtyot.
Tegyünk egy hagyományos hőmérőt az akvárium vízbe és lógassuk mellé a termosztátunk szondáját.(persze csak ha már szigeteltük a szondát) Várjunk 3 percet és nézzük meg nagyon figyelmesen mennyit mutat a régi hőmérőnk és mennyit mutat a termosztátunk hőmérője. Ha nem egyezik a kettő, akkor ezt a sárga izé csavargatásával tudjuk korrigálni. Mármint hogy többet vagy kevesebbet mutasson a termosztátunk. Ne ész nélkül. Picit tekerjünk rajta valamerre és várjunk türelmesen, hogy a kijelzőn csökkent vagy növekedett tőle a hőmérséklet. Értelem szerűen helyes irányba kezdjük el ezután korrigálni azt.

A működése a következő.

Kép

A termosztáton a kapcsolót HEAT állásba kapcsoljuk és itt is hagyjuk.
A termosztát ilyenkor a vezetékünk végén lévő szonda hőfokát mutatja.
Nyilván ennek az akvárium vizében kell lennie.
A + és - gombokkal 0.5 C fok léptékkel beállíthatjuk a kívánt hőfokot.
Mikor ezt állítjuk, akkor az érték villog a kijelzőn. Ha beállítottuk, akkor pár másodperc múlva visszavált a kijelzés és az aktuális hőmérsékletet mutatja.
Tegyük föl beállítjuk 25.5 fokra és az aktuális vízhőfokunk 24 C.
A két konnektor dugaljból az egyik már áram alá is kerül, ellenben a másikban most nincs áram. Az akvárium fűtőnket, ha automata fűtő, akkor tekerjük maximum hőfokra, hogy a saját hőkapcsolója ne működjön. Így állandóan menni fog, de a termosztátunk szabályozza mikor kap áramot és mikor nem. Ezt dugjuk abba a konnektorba, amibe éppen most van áram. Amibe nincs abba dugjuk a hűtésünk dugvilláját. Rá is írhatjuk a konnektorokra filcel már, hogy FŰTŐ és a másikra, hogy HŰTŐ.
Elkezd fűteni a fűtő és amint a vízhőfokunk 0.2 fokkal túlhaladja a beállított értéket, tehát eléri a 25.7 fokot akkor elveszi az áramot a fűtőtől és áramot ad a hűtőnek.
Elkezd hűlni a víz és amint eléri a 25.3 fokot vált, azaz kikapcsol a hűtés és beindul újra a fűtés.

Kép

Ne feledkezzünk meg róla, hogy ha a beállított hőfok fölött vagyunk, akkor a hűtő konnektorban lesz áram, ha a hőfok alatt vagyunk, akkor a fűtőben. Nehogy fordítva dugjuk be, mert akkor a hideg vizünk még hidegebb lesz, a meleg meg még melegebb.
Nyári kánikulában, ha tudjuk hogy állandóan meleg a víz és mindig csak a hűtésre van szükségünk, akkor ne dugjuk be a fűtőt a konnektorba, mert magától is visszamelegszik a víz. Illetve téli időszakban, amikor szinte mindig csak hideg a vizünk, akkor ne dugjuk be a hűtőnket, mert úgyis lehűl magától is.
Remélem találtam olyan olvasót, akinek hasznára válik ez a blog bejegyzés is.

Sziasztok.


2013. augusztus 26., hétfő 15:26
Profil
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 6 hozzászólás ] 

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Ugrás:  
cron