Pontos idő: 2018. december 11., kedd 8:10



Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
 DIY szódabikarbónás CO2, azaz az út végén 
Szerző Üzenet
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Jelenleg egy ázsiai tűszelep 2100 pénz postával.
Ennél olcsóbb max az lehet ha ráhúzol a csőre egy csőszorító bigyuszt,
amit nem tudom hogy hívnak és ahogy tekered elszorítja a csövet.
Esetleg vadászol hozzá egy olcsóbb mágnesszelepet, de ez egyéb új gondokat szülhet.
Az olcsó csapok sajnos elzárják egy kis légpumpa levegőjét, de 2 Bar erejű sunyi CO2 kiszúr velük.


2014. március 31., hétfő 20:35
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2014. február 19., szerda 7:51
Hozzászólások: 173
Először is hihetetlen jó és költséghatékony ez a szett, gratulálok ismét, már nagyon rá vagyok feszülve, hogy kipróbáljam! :D
De még mielőtt hirtelen megrendelném, kérdezem kedves felhasználók, ti mivel zárjátok el éjszakára a beoldást? Egyenlőre egy ötlet amit Killer81 vetett fel, hogy a precíziós tűszelepből rendeljek kettőt és az egyik csak nyitni zárni. :D
Ez egy jó ötlet, csak kérdezem, hogy itthon esetleg lehet olyan csapot kapni, ami olcsóbb és csak kétállású, és jól zárja a gáz útját! Nekem nem ráció, hogy éjjel nappal menjen.
Köszi a segítséget, ha off vagyok nyugodtan töröljétek, a megoldásokat várom pü-ben is, hogy itt ne szaporítsuk.

_________________
Kép
Naplóm - Mohás nano


2014. március 31., hétfő 7:40
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Minden technológián lehet tökéletesíteni. :)

Kép


2014. március 29., szombat 14:48
Profil
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2010. január 14., csütörtök 20:30
Hozzászólások: 15905
Nem szeretek hozzászólni , hiszen csak offolni tudok, de csúcs az új herkentyűd.

_________________
Kép


2014. március 23., vasárnap 20:12
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Kényelmi újítás

Már kezdettől fogva zavart a szódabikarbónás CO2 szettnél, hogy üzembe helyezéskor… jobban mondva az üzemi nyomás elérése közben el kell használjuk a töltet közel egyharmadát.
Természetesen ennek csak azon része megy igazából kárba, amelyet a nyomás feltermelésének érdekében kell a levegőbe engednünk. Hála az égnek a legtöbbje a palackok CO2 nyomásában koncentrálódik. Ráadásul a nyomás feltermelésekor elpocsékolt töltet mennyisége azon is múlik, hogy mennyire voltunk ügyesek a folyamat elvégzése közben. Időben nyitottuk-zártuk e el a cső végét. Sajnos nekem sem sikerül minden alkalommal ugyanolyan hatékonysággal megismételni egy-egy újratöltést . Ez a szett időtartamában akár napokat is jelenthet.

A másik dolog ahol kissé rezeg a léc, hogy a szett hatékony újratöltéséhez az szükségeltetik, hogy értsük a működését és a töltés logikáját. Gyakorlatiasabb akvaristák kivételével a hozzám befutott kérdések tükrében még ezzel is komoly gondok vannak.

Harmadrészt az sem lenne nagy baj, ha szett újratöltésekor nem kellene a helyéről nagy mértékben kibontani, illetve lekötni a csövet a tűszelepről. Jó lenne, ha a kiürült szettből egyszerűen csak kicsavarnánk a két flakont, majd a hozzávalókat beleöntve visszatekernénk és indulhatna is a nyomástermelés ott a helyén.

Negyed részt pedig gondolva a gyengébb fizikumú hölgy akvaristákra is, nem lenne szükség nyers erőre a két visszacsapó szelep ellenében a kezdő nyomás elérésére vagy csak egyszerűen nincs kedvünk a palackok nyomkodásával küzdeni egy fárasztó nap végén, akkor ez se legyen követelmény.
Összefoglalva ez a csekély újítás nullára csökkenti a CO2 pocséklást feltöltés közben, valamint leredukálja újratöltéskor a szétszedés mértékét, illetve szükségtelenné válik a szett működésének értése a hatékony üzembe helyezéshez. Ezáltal elkerülhetőek a félig-meddig sikerült feltöltések, nem szükséges hozzá komoly fizikai erő, valamint a szett legelső üzembe vétele előtt lehetőségünk van 2 Bar nyomáson tesztelni a szett szivárgását anélkül, hogy egyetlen szem citromsavat vagy szódabikarbónát a palackokba öntöttünk volna. Pazarlás OFF.

A trükk valójában baromira egyszerű. Mindössze egy csatlakozás lehetőséget kell a szetten létrehoznunk, amelyen az „A” palackba levegőt tudunk bejuttatni. Itt lennie kell egy szelepnek, ami befelé engedi a levegőt, de kifelé nem hagyja szökni. Pontosan ugyan úgy, mint a kerékpárkerék belső szelepje. Nem a motorszelepes verzió, mert ott ugyan praktikus gyorscsatlakozók vannak a pumpáláshoz, de sajnos állandó nyomás összeköttetésben van a pumpa a pumpálandó térrel, ezért ha picit is rossz a csatlakozás vagy ereszt a pumpa, akkor elszökik az értékes CO2.

Kép

Kép

Viszont a régi fajta ún. dunlop szelep (tudjátok amiben kis csőgumi van ráhúzva belül a szelepre) az már megfelelő ide, ugyanis ott minden pumpálás után lezár a szelep, így bármikor megállhatunk a csonk lekötése nélkül, hogy megnézzük a palackban a fejleményeket.

Kép

Ehhez viszont lehet venni kis átalakítót, amivel megint csak passzol rá a motorszelep, de továbbra is megőrzi a visszacsapó funkcióját.

Kép

Kép

Hogy mivel juttatunk levegőt a palackba ?
Hagyományos kerékpár pumpával !

Na ne gondoljuk, hogy mind a 2 Bar nyomás evvel fogjuk a szettbe nyomni. Hisz nem is lenne értelme, ugyanis akkor sokáig csak sima levegő jönne a szettből CO2 helyett. Mindössze arra ösztökéljük a szettet az „A” palack nyomásának emelgetésével, hogy savat küldjön „B”-be és megindítsa a CO2 termelődést. A többit elvégzi a kémia. Nincs kezdő nyomás elérése fázis és nem kell CO2-t elengedni a nyomás emeléséhez.
Csak belerakjuk a flakonokba az alapanyagokat és rácsavarjuk a kupakokat. A cső vége be van kötve a CO2 tűszelepbe és vagy el van zárva vagy úgy hagyjuk amilyen buborékszám be volt állítva. Így később azt sem kell újra beállítani. Rákötjük a pumpát a bicikli szelepre és pumpálunk egy párat, majd megcsodáljuk amint a sav átfut „B”-be és pezsegni kezd, majd a keletkező CO2 visszafut „A”-ba és emel valamennyit a nyomáson, amit a nyomásmérő órán látunk is. Ha csillapodott a bubizás „A”-ban kezdhetjük elölről addig, míg el nem értük a 2 Bar-t. Levesszük a pumpát és készen is vagyunk.
Lábbal taposós pumpa = még nagyobb... de csak ésszel.

A műveletnek egyetlen negatívuma van. Az korábbi módszerhez hasonlóan a "B" flakonban koncentrálódik itt is a CO2 nagy része és jut vissza "A" palackba is belőle. Mikor elengedtünk gázt a korábbi nyomás feltermelésnél, ott egyúttal a palackban rekedt sima levegő nagy részét is elengedtük.
Ezúttal viszont nem tetemes mennyiség ugyan, de valamennyi mégis a palackban marad. A CO2 nehezebb mint a sima levegő ezért a palack aljára ülepszik. Tehát mikor a frissen feltöltött rendszerből adagolni kezdjük a gázt, akkor pár órán át még csak levegővel dúsult CO2-t fog nyomni. Röviddel ezután ez fokozatosan kiszorul a palackból és onnantól relatíve tiszta CO2 kerül már az akváriumba.

Hozzávalók (ahogy én csináltam):
- egy kerékpárbelső gumi hagyományos dunlop szelepje
- egy 3 kivezetéses kupak „A” palackra vagy egy „T” elágazó, amit „A” kupak és a nyomásmérő óra közti csőbe kötünk be
- kb. 15-20cm CO2 cső
- kétkomponensű ragasztó
- 2cm 5/3-as akril cső

Két ésszerű módja van a levegő bevezetési csonkjának „A” palackba.
Az egyik, hogy az „A” kupakon a csonkot a nyomásmérő órával összekötő csőbe iktatunk egy „T” elágazót és abba kötjük be egy darab cső végére a bicikli szelepet. Ezt azért nem választottam, mert az óra már így is elég sérülékeny rész. Könnyű letörni csonkkal együtt. Pláne ha még hosszabbítok rajta…
A másik megoldás a 3 kivezetéses „A” kupak. Egyszerűen csak egy csonkkal többet öntök bele. Kicsit macerás, mert fel kell háromszögelni melyik lyuk hova kerüljön és jól be kell lőni, hogy se túl közel, se túl távol ne legyenek egymáshoz a csonkok. A prototípus pár órával később el is készült a szokott módon.

Kép

Kép

A belső gumiból kioperáltam a szeleptestet és lecsiszoltam róla a rajta maradt gumimorzsalékot.

Kép

Kicseréltem benne a szelepgumit új tejgumira.

Kép

Mivel a szelepház végig menetes, így bajosnak tűnt szivárgás mentesen valamilyen csőhöz integrálni. Ezért bele ragasztottam egy 2cm-es darab 5/3-as akril csövet epoxival, majd köré öntöttem egy merevítő burkot.

Kép

Kép

Kép

Összekötöttem a csonkot az „A” kupak extra csonkjával és rögzítettem műanyag gyűrűvel mindkét végén.

Kép

Rátekertem a kupakot egy üres palackra és ledugóztam a szabad 2 csonkot. A szelepen keresztül bicikli pumpával kőkeményre fújtattam a palackot és víz alá fordítva leellenőriztem szivárog e.

Kép

Tökéletesen szivárgás mentesre sikerült. Ugyanezt megtehetjük egy készre szerelt szettel is a tűszelep elzárása után.
2 Bar-ra fújtatjuk a szettet töltet nélkül és 1 óra múlva megjegyezzük mekkora nyomás volt az órán, majd kb. 6 órával később visszaellenőrizzük csökkent e vagy sem. Ha nem akkor mehet bele a cuccos.
Ha csökkent a nyomás, akkor kereshetjük hol szivárog, anélkül hogy pocsékba ment volna a töltet.
Ahogy korábban említettem egy 300Ft-os kis pöcökkel, amely kerékpár boltokban kapható, csatlakoztatható hozzá a pipás fújtató szelep is.

Kép

Kép

Végül tesztelésre került az első újratöltés alkalmával hogyan működik a gyakorlatban.

Kép

Kép

Kép

A recept a szokásos:
"A"-ba 600ml ozmó + 200g citromsav (föloldva)
"B"-be 200ml ozmó + 200g szódabikarbóna (összerázás nélkül)

A beindítás a vártaknak megfelelően ment. Pillanatokon belül megvolt a 2 Bar.
A citromsavból csak a legszükségesebb mennyiség fogyott el, ami a 2 Bar eléréséhez kell.
A 2 Bar-os töltet fotó önmagáért beszél. :)

Kép

Videó is készült. A szükségesnél hosszabbra húztam a dolgot, mert szemléletes illetve első alkalom lévén óvatos akartam lenni. A következő alkalom fele eddig sem tart majd. Ahogy a videón látszik is... a szett közben végig bekötve maradt egy tesztakváriumba a teljes szerelékkel.

Videó itt:

https://www.youtube.com/watch?v=1zLjCNnrCog&feature=youtu.be

Megjegyzés:
Biztosan másoknak is megfordul majd a felében, hogy nem e egyszerűbb az összekötő csőbe kötni egy "T" elágazót és abba iktatni a szelepet. Nos a dolog úgy is működne avval a bibivel, hogy a teljes nyomást mi pumpálnánk sima levegőből a palackokba... emiatt napokig nem jutna CO2 az akváriumba, míg el nem használódik ez a mennyiség. Pont elég szívás amúgy a nyomáspróbázásnál belepumpálni 2 Bar-t. :)
Az "A"-ba kötött csővel viszont a nyomás 80%-át a kémiai reakció hozza létre, tehát hasznos CO2-vel telítődik a 2 palack.


2014. március 23., vasárnap 20:02
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Eszközöltem egy újítást a CO2 szettben, melyben feltöltés egy fázisban történik és egyetlen bubi CO2 sem megy kárba, valamint
nélkülöz mindenféle hozzáértést vagy kézügyességet.
Remélem édesanyám nem fog csuklani, amiért csak az új verzió rendelkezik eme örömökkel. :lol:
Részletek hamarosan....


2014. március 19., szerda 6:12
Profil

Csatlakozott: 2014. február 7., péntek 14:10
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Keszthely
Ez nagyon szuper lett, gratulálok hozzá! Elolvastam már a másik topicot is ezzel kapcsolatban, de ez így egyben nagyon kellett ;)


2014. február 20., csütörtök 14:37
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 9., kedd 19:24
Hozzászólások: 386
Tartózkodási hely: Létavértes - Debrecen
Részemről az öröm. Sok sikert a megvalósítóknak.


2014. február 19., szerda 17:28
Profil
Barkács Szaki
Avatar

Csatlakozott: 2011. szeptember 23., péntek 12:41
Hozzászólások: 586
Tartózkodási hely: Hatvan
Parádés regény :o ! Mindenre kiterjedő ,még laikusok számára is érthető írást kaptunk , nagy köszönet érte :buksi: .


2014. február 19., szerda 11:13
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2011. március 31., csütörtök 13:24
Hozzászólások: 685
Tartózkodási hely: Eger
Hát minden részletre kiterjedő olvasmányt kaptunk, gyilkos mennyiségben. ;) Maxi riszpekt, köszönjük.

_________________
Kép


2014. február 18., kedd 22:28
Profil
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Ugrás: